cms

شاید برایتان سوال باشد که cms چیست؟ یک سیستم تولید محتوای پیشرفته است، که متاسفانه بسیاری از صاحبان مشاغل با آن آشنایی لازم را ندارند. در واقع این سیستم قابلیت این را دارد که در انتشارمطالب سازماندهی و حذف کردن و افزودن محتوا به صاحبان دیجیتال مارگتینگ یاری رساند. هر cms متشکل از دوعنصر است که این دو عنصر عبارتند از سیستم تولید محتوا کاربردی و به روز رسانی اطلاعات وب که به آن برنامه تحویل محتوا هم می گویند. تا انتها با تیم زرکیا همراه شوید تا با مفهوم اصلی CMS  آشنا شوید.

چه کسانی از cms استفاده می کنند؟

اغلب کسانی که دانش کافی در برنامه نویسی وب تحت شبکه را ندارند به سایت های آماده واز پیش نوشته شده CMS روی می آورند. زیرا این سایت ها امکانات زیادی دارند، و دارای بیش از هزار افزونه متنوع وپوسته های زیبا هستند. وردپرس به سفارش صاحبان سایت ها توسط مجرب ترین برنامه نویسان سراسر دنیا نوشته شده است. درضمن وردپرس قابلیت ارائه سایت زیبا با مدیریت محتوای آسان را  برای کاربران فراهم کرده است.

تفکر اشتباهی که در مورد سیستم تولید محتوا وجود دارد چیست؟

شاید برای کسانی که تازه به عرصه طراحی وب سایت برای شغل خود روی آورده اند این سوء تفاهم رخ دهد که تنها یک سایت قدرتمند برای پیشرفت و فروش بالا کافی است. در صورتی که پیشرفت در بازار الکترونیک و سیل وسیع مشتری نیازمند محتواهای روزانه و یونیک شده و سئو حرفه ای سایت می باشد . تصور غلط دیگر نیز مربوط به عدم نیاز به برنامه نویسان مجرب وحرفه ای است، در صورتی که برای داشتن سایت عالی شما نیازمند برنامه نویسان مجرب خواهید بود. cms

انواع cms OPENSOURCE

اگر قصد دارید سایت بزرگ و سفارشی ساز داشته باشید OPEN SOURCE با استفاده از این نرم افزارهای رایگان یک سری کد cms، که به آن (کد های متن باز می گویند) در اختیار صاحبان سایت قرار می دهد که قابلیت عوض کردن منوها را با دیزاین مد نظر کاربر به شما می دهد . هرچند قالب های آماده جوابگوی سایت شما هستند ولی برای کسانی که قصد توسعه سایت را دارند میتوانند طرح را با  تغییر کدهای html وcss تغییر دهند.

SOFTWARE AS A SERVICE

کدهای SOFTWARE AS A SERVICE به کدهای اجاره ای شهرت دارند از نظر قابلیت اجرایی مشابه کدهای متن باز است، اما با این تفاوت که شما باید اول آنها را از شرکت های معتبری که این دسته از خدمات را ارائه می دهند تهیه وخریداری کنید تا اجازه دسترسی به کدها به شما داده شود.

سیستم cms سنتی یا TRADITIONAL

سیستم cms یا TRADITIONALچیست؟ این سیستم تولید محتوا جز اولین نمونه های ارائه شده بود که مورد استفاده توسعه دهندگان و ویراستاران قرار می گرفت. زیرا با این cms سنتی ویراستاران می توانستند به ویرایش دسترسی داشته باشند، عنوان‌ها را تغییر دهند، دسته بندی‌ها را انجام دهند، تغییر در ULRها ایجاد کرده و فایل های چند رسانه ای را ویرایش کنند. نکته ای که اینجا باید به آن اشاره کنم این است که در این مدل از cms ها ویراستاران اجازه دسترسی به پنل مدیریت را ندارند. هنوز شرکت هایی وجود دارد که خدمات cms سنتی را ارائه می دهند؛ اگر شما به دنبال پیچیدگی و هزینه های بالا نیستید این سیستم برای شما می تواند مناسب باشد. cms

 cmsاختصاصی چیست؟

بعد از شرح دادن cms سنتی نوبت این است بدانیم cms اختصاصی چیست؟  cms اختصاصی یا سامانه مستقل برای شرکت ها یا سازمان هایی که قصد برند سازی دارند طراحی وساخته می شود. کاربرد آنها کمتر از مواردی است که تا به اینجا آشنا شدید، زیرا با توجه به نوع نیاز سازمان یا شرکت شخصی سازی شده و تمامی این تولید محتوا بدون محدویت می باشد، چون با توجه به نیاز سازمان برایش سفارشی سازی شده است. خب در سیستم سنتی شما با توجه به سلیقه خود، سایت را با قالب های آماده طراحی می کردید. در این نوع سیستم شما با دامنه وسیع تری می توانید سیستم خود را طراحی کنید.

معایب سیستم تولید محتوای اختصاصی

یکی از معایبش این است که ارتقا دادن سایت و به روزرسانی وامنیت سایت به عهده خود شما خواهد بود؛ در cms های عمومی وظیفه به روز رسانی ها به عهده خود صاحبان سیستم تولید محتوای متن باز است، ولی در نوع اختصاصی  تغییر هر نوع پلتفرم و به روزرسانی به عهده خود صاحب سایت می‌باشد.

HEADLESS cms

در تولید محتوای متنی  HEADLESS cms قسمت های کد نویسی بخش های فرانت (HTML- CSS JC- PHP) با قسمت های بک اند کاملا تفکیک شده هستند. این در صورتی است که سیستم تولید محتوای متن باز به صورت یکپارچه است و هر زمانی که شما در هر قسمتی از سایت تغییرات اعمال کنید، همه المان‌ها شامل آن تغییر خواهند شد. قابلیت هدلیست باعث شده شما در هر زمانی که احساس نیاز در تغییرات وب سایت کردید به راحتی بتوانید تغییرات مد نظرتان را اعمال کنید. این مدل محتوای متن باز برای طراحی نرم افزارهای موبایل کاربرد دارند. cms بیشتر بخوانید:

معرفی چند نمونه از سیستم‌های CMS

حال به معرفی چند نمونه از سیستم‌های cms که به دو روش رایگان واجاره ای در خدمت کاربران قرار می‌گیرند می‌پردازیم.

وردپرس

وردپرس محبوب ترین وکارامد ترین سیستم تولید محتوای متن باز در بین کاربران جهان می باشد که بالای 61 میلیون سایت در جهان از آن استفاده می کنند. مزایای وردپرس  شامل سرعت بالا ، رایگان بودن وردپرس cms، افزونه‌های کاربردی بیشمار، سازگاری با موتورهای جستجو و دارا بودن محیط کاری آسان و روان آن را به محبوب ترین سیستم تولید محتوای متن باز تبدیل کرده است.

جوملا

کاربرد جوملا در سایت های فروشگاهی ونسبتا بزرگ است؛ از مزایای آن می توان به سرعت بالا، دارا بودن بالای شش هزار افزونه، نصب و راه اندازی سریع و رایگان بودن آن اشاره کرد.

دروپال

دروپال بیشتر در مجموعه وب سایت ها برای پرتال خبری و... استفاده می شود؛ با توجه به اینکه کاربران کمتری به سمتش رفته اند . اما طراحان حرفه ای از این نوع  نرم افزارتولید محتوا به خوبی استقبال کرده اند، زیرا با وجود کم بودن تعداد قالب‌های آماده برای طراحی و دیزاین صفحات وب cms به متخصصین برنامه نویسی نیاز دارد . مزایای دروپال امنیت فوق العاده بالا،  سرعت لود بالا،  پشتیبانی و توسعه پذیری فوق العاده است که با این ویژگی‌ها باعث جذب طراحان حرفه ای به خود شده است.

سوالات متداول:

برای طراحی سایت فروشگاهی کدامCMS مناسب است؟
طراحی سایت فروشگاهی جز پرطرفدار ترین سایت ها در بین کاربران است که بهتر است طراحی آن با جوملا-دروپال-اپن کارت- پرستاشاپ انجام شود.
برای طراحی سایت ویکی از چه سیستم تولید محتوایی باید استفاده کنیم؟
مدیا ویکی(MEDIA WIKI) ودومی تیکی ویکی(TIKI WIKI) است. که مدیا ویکی یک سیستم تولید محتوای پرطرفدار در بین دانشنامه‌ها است. این سایت نشان داده از پس کارهای بزرگ به راحتی بر آمده و 300 زبان زنده دنیا را پوشش می دهد. سایت ویکی مدیا بر پایه زبان PHP نوشته شده است. تیکی ویکی هم تمام خوصیات مدیا را دارد با این تفاوت که زبان اصلی و پیش فرض آن انگلیسی است، و ویژه گی هایی مانند تقویم، آر اس اس و پلاگین‌ها را ساپورت می کند. با اینکه با زبان PHP توسعه وگسترش یافته است اما در حال حاضرقابلیت اجرا روی سرور LLS در مایکروسافت را نیز دارا است.
برای طراحی وب سایتی که ویدیو زیاد در آن بار گزاری می شود کدام CMS مناسب است؟
پانوپتو  و برایتکو هستند. پانوپتو محبوبیت زیادی در بین مشاغل آنلاین دارد، زیرا بسیار انعطاف پذیر است و از امنیت بالایی برخوردار است.
An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded. Reload 🗙