تفاوت دامنه ir. و com.

اگردر هنگام طراحی سایت، به فکر ثبت دامنه هستید، به‌زودی سر این دوراهی قرار خواهید گرفت که دامنه ir بهتر است یا com؟ یا اصلا تفاوت دامنه ir با com چیست؟دراین‌ بین ممکن است پسوندهای دیگری مانند org نیز برخورد داشته باشید و وسوسه شوید که از آنها استفاده کنید! البته رقابت اصلی بیشتر بین این دو دامنه است که از شهرت بیشتری برخوردار هستند. یعنی دامنه‌های .ir و .com پس با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب به‌صورت کلی به بررسی این دو دامنه بپردازیم.

تفاوت دامنه .ir و .com از نظر معنایی

قبل از اینکه به بررسی نکات فنی و پیچیده بپردازیم، بهتر است از ساده‌ترین قسمت شروع کنیم؛ یعنی تفاوت معنایی این دو پسوند دامنه. در واقع ریشه تفاوت دامنه‌های .ir و .com همین تفاوت معنی لغوی آنهاست. .com از کلمه انگلیسی commercial گرفته شده که در زبان فارسی به معنای تجاری است؛ بنابراین اکثر وب‌سایت‌هایی که از این پسوند استفاده می‌کنند، در حوزه کارهای تجاری فعالیت دارند. به معنای ساده‌تر، شرکت‌ها برای طراحی سایت‌ شرکتی خودشان از این دامنه استفاده می‌کنند. البته در سال‌های قبل این اصل خیلی بیشتر رعایت می‌شد؛ زیرا در  حال حاضر افراد زیادی که قصد راه‌اندازی وب‌سایت را دارند، بدون توجه به کاربرد این پسوند از آن استفاده می‌کنند. حال نوبت معنای .ir است که از مخفف کلمه iran یا همان ایران است. یعنی شما با انتخاب دامنه .ir ترجیح داده‌اید که از دامنه ملی استفاده کنید. البته ایران تنها کشوری نیست که دامنه ملی و اختصاصی دارد. بسیاری از کشورها مانند: روسیه، آمریکا، آلمان، ترکیه و... هم دامنه‌های ملی خود را دارند. وب‌سایت‌هایی که پسوند .ir دارند؛ مانند سایر وب‌سایت‌ها می‌توانند فعالیت‌های بین‌المللی داشته باشند و دامنه ملی اصلا به معنای محدودیت در فعالیت نیست. این سایت‌ها دقیقا مانند سایر سایت‌ها هستند، با این تفاوت که کاربران با دیدن دامنه .ir متوجه می‌شوند که این سایت‌ها ایرانی هستند. دامنه .ir

کدام دامنه پرکاربردتر و محبوب‌تر است؟

به قسمت بررسی کاربرد و محبوبیت دامنه‌ها رسیدیم تا متوجه شویم که تفاوت دامنه .ir و .com از نظر محبوبیت و کاربرد چقدر است؟ برای درک بهتر این سؤال بهتر است مشخص کنیم که جواب این سؤال را فقط در ایران می‌خواهیم یا در کل جهان؟ اگر مقایسه ما در کل جهان باشد باید بدانید که دامنه .ir در این رقابت حرفی برای گفتن ندارد؛ چون تقریبا 75% کل سایت‌های جهان از دامنه .com استفاده می‌کنند. بنابراین، نه‌تنها دامنه ملی ایران بلکه دامنه ملی سایر کشورهای دنیا نیز توان رقابت در عرصه بین‌المللی را با دامنه .com ندارند. البته بعضی از دامنه‌های ملی مانند دامنه کشور آلمان .de نیز طرف‌داران بسیاری دارند. اما در مورد دامنه .ir در ایران یکی از محبوب‌ترین پسوندها است. به‌طوری‌که در سال 98 یک میلیون و شصت و سه هزار و نهصد و دو دامنه ثبت شده که بسیار عدد قابل‌توجهی است. آمار سال‌های اخیر نیز می‌گوید که ایرانیان بیشتر از دامنه .ir استفاده می‌کنند تا دامنه .com بیشتر بخوانید:

کدام دامنه گران‌تر و باکلاس‌تر است؟

یکی از مهم‌ترین موضوعات در بررسی دامنه .ir و .com تفاوت قیمتی این دو دامنه است. تفاوت این دو دامنه دقیقا مانند تفاوت قیمت لوازم تولید داخلی و لوازم وارداتی است. پس با این حساب دامنه .ir ارزان‌تر است. دامنه .ir روی سیستمی ذخیره می‌شود که در ایران است پس کاملا منطقی است که قیمت ارزانی نسبت به .com  داشته باشد زیرا برآورد قیمتی ریالی دارد؛ اما دامنه .com به دلیل هزینه‌های دلاری، مخصوصا با افزایش قیمت دلار، تفاوت قیمتی این دو دامنه بیشتر نیز می‌شود. جالب است بدانید که خرید دامنه کلا هزینه زیادی ندارد و تفاوت این دو دامنه در حد چند صدهزار تومان است. نکته جالب‌تر این است که دامنه .com در مقیاس جهانی نسبت به تعداد زیادی از دامنه‌ها از قیمت پایین‌تری برخوردار است؛ بنابراین قیمت نمی‌تواند تنها معیار مهم برای تصمیم‌گیری برای انتخاب بین این دو دامنه باشد.

با دامنه .com گزینه‌های انتخاب سخت‌تری دارید

تصور کنید که یک اسم برای دامنه موردنظر خودتان انتخاب کرده و دنبال یک پسوندی هستید که این اسم را با آن ثبت کنید. به‌اصطلاح دنبال دامنه آزاد هستید. این نکته که انتخاب احتمال پیداکردن دامنه آزاد با کدام پسوند بیشتر است بستگی زیادی به اسمی دارد که شما انتخاب کرده‌اید. برای مثال اگر دنبال یک کلمه یا عبارت انگلیسی بامعنی مثل futurebrands با پسوند .com هستید، احتمال اینکه این دامنه آزاد باشد بسیار کم است. اما درهرحال بررسی آزاد بودن دامنه، چند ثانیه بیشتر وقت شمارا نمی‌گیرد فقط کافی است به یکی از سایت‌های بررسی نام دامنه سر بزنید و دامنه موردنظر خود را تایپ کنید. بعد از آن وضعیت آزاد بودن دامنه اعلام می‌شود و دامنه‌های آزاد و قابل ثبت نیز به شما معرفی می‌شوند. تفاوت دامنه .com و .ir

در مورد تفاوت دامنه .ir و .com از نظر آزاد بودن آن، شما با انتخاب دامنه .com باید با مردم کل دنیا برای آزاد بودن دامنه رقابت کنید؛ اما دامنه .ir فقط نیاز است تا این پسوند در کشور ایران آزاد باشد و به همین دلیل احتمال آزاد بودن دامنه .ir بیشتر است.

با دامنه .com اعتماد مشتریان را جلب کنید

اول باید مشخص کنید که مخاطبان وب‌سایت شما چه کسانی هستند؟ اگر عمده افرادی که از سایت شما بازدید می‌کنند و از شما خرید می‌کنند ایرانی هستند، تفاوت زیادی بین دو دامنه وجود ندارد. حتی ممکن است برای سایت‌های فروشگاهی دامنه .ir معتبرتر نیز باشد. بالاخره افرادی که در این مورد اطلاعات کمی هم داشته باشند می‌دانند که شما برای ثبت این دامنه مدارک ارائه کرده‌اید و تا حدی می‌شود از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کرد. اما اگر مخاطبان شما بین‌المللی هستند، به‌احتمال زیاد به پسوند .com اعتماد خیلی بیشتری دارند. حتی ممکن است بعضی از افراد اصلا دامنه .ir را نشناسند. بنابراین اگر بخواهیم بر اساس تفاوت دامنه .ir  و .com از نظر اعتباری که نزد مشتری دارند تصمیم بگیریم، بهتر است در ابتدا مخاطبان هدف را تعیین کنیم و بعد به انتخاب دامنه بپردازیم.

کدام دامنه سئو بهتری دارد؟ .ir یا .com؟

قبل از پرداختن به تفاوت دو دامنه از نظر سئو، بهتر است اول آشنایی عمومی با سئو داشته باشید. کاربران دنیای اینترنت با کمک موتورهای جستجو مثل گوگل، محتوا، خدمات یا محصولات موردنظرشان را پیدا می‌کنند. موتورهای جستجو هم بر اساس الگوریتم‌های مختص به خودشان این محتواها را دسته‌بندی و اولویت‌بندی می‌کنند و به افرادی که جستجو می‌کنند موضوع موردنظر را نشان می‌دهند. وب‌سایت‌ها هم نیاز است یک‌سری اقدامات انجام بدهند تا در اولویت موتورهای جستجو که از همه مهم‌تر گوگل است، قرار بگیرند. به این اقدامات سئو گفته می‌شود. برای اینکه سایت‌های شما در اولویت موتورهای جستجو قرار بگیرند باید اقدامات زیاد و متنوعی را به‌صورت مستمر و مرتب انجام دهید. به‌صورت خلاصه هر اقدامی که باعث رضایت کاربران و بازدید بیشتر آنها از سایت شما شود، می‌تواند شمارا در اولویت موتورهای جستجو قرار دهد. خب برگردیم سراصل مطلب تفاوت دامنه .ir و .com از نظر سئو. دامنه .com

این مورد نظرات بسیار متفاوتی وجود دارد. خیلی از متخصصان سئو می‌گویند که دامنه نقش تعیین‌کننده‌ای در سئو ندارد و موتورهای جستجو اهمیت زیادی به پسوندها در هنگام اولویت‌بندی سایت‌ها نمی‌دهند و بیشتر کیفیت داخلی سایت برای آنها اهمیت دارد. اما تعداد زیادی دیگر از متخصصان سئو هستند که با این نظر مخالف‌اند و می‌گویند که به دلیل اهمیت و اعتبار دامنه .com و اهمیت اعتبار برای گوگل، این دامنه‌ها از اعتبار بیشتری برای اولویت‌بندی دارند. از طرفی دیگر، سئو محلی یک موضوع مهم است که روزبه‌روز اهمیت بیشتری برای گوگل پیدا می‌کند. سئو محلی یعنی در جستجوها، موتورهای جستجو معرفی کسب‌وکارهای آن منطقه را به کاربران محلی در اولویت قرار می‌دهند. برای مثال وقتی شما ساکن شهر تهران هستید و کلمه کتاب‌فروشی را تایپ می‌کنید، کتاب‌فروشی‌هایی که در تهران وجود دارند را به شما نشان می‌دهد بهتر است تلاش کنید تا موقعیت کسب‌وکار و حوزه فعالیتی خودتان را به گوگل معرفی کنید. پس برای افراد ایرانی که سایت‌هایی با دامنه .ir دارند، می‌تواند معیاری مهم برای تشخیص کسب‌وکار محلی باشد. بنابراین، اگر بخواهیم تفاوت دامنه .ir و .com را از نظر سئو جمع‌بندی کنیم به‌صورت خیلی دقیق نمی‌توان در این مورد اظهارنظر کرد؛ زیرا اطلاعات دقیقی در دسترس نیست که کدام برای گوگل اهمیت بیشتری دارد؛ اما در حال حاضر در عمل تفاوت زیادی میان این دو دامنه از نظر سئو وجود ندارد.

از نظر کلاس کاری

خب لازم است که از یک نظر دیگر تفاوت دامنه .ir و .com را مقایسه کینم. کلاس کاری! اغلب مردم عادی و حتی صاحبان کسب‌وکارها  اعتقاد دارند که کلاس کاری با دامنه .com بیشتر است. خب استفاده از این دامنه نشان می‌دهد که اعتبار بین‌المللی برای شما مهم است شما در سطح بین‌المللی فعالیت دارید. پس اگر به کلاس کاری بسیار اهمیت می‌دهید استفاده از این پسوند را در اولویت قرار دهید. مشکلات دامنه .ir و تحریم ایران در خصوص استفاده از دامنه .ir باید به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل تحریم بودن ایران، ممکن است برای برخی فعالیت‌های بین‌المللی با محدودیت‌هایی روبه‌رو باشید. برای مثال برای استفاده از خدمات تبلیغات و بازاریابی گوگل (گوگل ادز) برای سایت‌هایی که پسوند .ir دارند ممکن نیست. پس لازم است برای انتخاب دامنه به این تفاوت  دامنه .ir  و .com توجه داشته باشید.

نتیجه‌گیری

اگر مخاطبان شما بیشتر افرادی هستند که در ایران وجود دارند و فعالیت شما نیز محدود به ایران است، به‌راحتی می‌توانید از پسوند .ir استفاده کنید و از مزایای آن مثل اعتماد بیشتر ایرانی‌ها به این دامنه‌ها و حتی قیمت پایین‌تر آنها استفاده کنید. اما اگر فعالیت‌های شما در مرزهای ایران محدود نمی‌شود، بهتر است دامنه .com را در اولویت قرار بدهید.

An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded. Reload 🗙