ریتارگتینگ و ریمارکتینگ چیست؟ فروش بیشتر یا بازاریابی مجدد؟

ریتارگتینگ و ریمارکتینگ دو روش بسیار مهم و موثردر سئو سایت برای بازاریابی دیجیتال هستند. بر خلاف تصورات برخی افراد؛ هدف گذاری مجدد و بازاریابی مجدد دو موضوع تفکیک شده می‌باشند و نباید با هم اشتباه گرفته شوند و یا به جای هم استفاده شوند. ما در این مطلب به صورت دقیق به بررسی ریتارگتینگ و ریمارکتینگ می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

بررسی روش های بازاریابی دیجیتال مارکتینگ

امروزه استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای سئو سایت بازاریابی شبکه ای اهمیت زیادی دارد و برند های بزرگی در سرتاسر دنیا سرمایه گذاری های عظیمی را در این حوزه انجام می‌دهند. ریتارگتینگ و ریمارکتینگ نیز دوتا از مهم ترین روش های این حوزه می‌باشند که باعث قرار گرفتن برند شما در مقابل مشتریان بالقوه می‌‌شوند و باعث هدایت مشتری به سمت خرید می‌شوند. در ادامه هرکدام را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

ریتارگتینگ چیست؟

حتما برای شما هم پیش آمده که قبلا از یک سایت بازدید کرده باشید و در حال حاضر تبلیغ آن سایت را در سایت دیگری مشاهده می‌کنید. در حقیقت شما مورد تبلیغات ریتارگتینگ قرار گرفته اید. به این صورت که رفتارهای گذشته کاربران مثل بازدید از سایت و مدت زمانی که در سایت سپری شده است بررسی می‌شود و تبلیغات به صورت آنلاین به آنها نمایش داده می‌شود.

ریتارگتینگ چطور انجام می‌شود؟

اجرای ریتارگتینگ به این صورت است که بعد از شناسایی افراد بررسی می‌شود که چه تبلیغات آنلاینی نمایش داده شود؟ به همین دلیل کد مخصوصی در سایت قرار می‌گیرد که وظیفه ارائه اطلاعات افرادی را که از سایت بازدید می‌کنند را دارد. در مرحله بعدی با آنالیز اطلاعات به نحوه تعامل کاربر در سایت پی‌برده می‌شود. سپس از طریق google display یا سایر شبکه های اجتماعی کاربران را مورد هدف قرار می‌دهند. حدودا 2% از بازدیدکنندگان در اولین بازدید خود از سایت، به مشتری تبدیل می‌شوند. درواقع شما با انجام دادن فرآیند ریتارگتینگ می‌توانید حدود 50 تا 60 درصد؛ تعداد مشتریان را افزایش داده که این آمار بسیار قابل توجه است. ریتارگتینگ

آموزش اجرای ریتارگتینگ

در ایران شرکت های زیادی از جمله یکتانت، کاپریلا، صباویژن، سنجاق، ادوردز و غیره وجود دارند که در حوزه خدمات کلیکی فعالیت می‌کنند. بعد از ثبت نام در یکی از این سایت ها، یک کد اسکریپتی به شما داده می‌شود. حال فقط کافی است که کد ریتارگت شده را در سایت خود قرار دهید؛ سپس هنگامی که کاربری به سایت آگهی دهنده مراجعه می‌کند، یک کوکی روی مرورگری که کاربر از آن استفاه می‌کند ذخیره می‌شود که از دید کاربر پنهان است. بعد از این اتفاق، شرکت های تبلیغ دهنده با آنالیز اطلاعات متوجه می‌شوند که تبلیغات را باید به چه کاربرانی نشان دهند. به صورت پیش فرض، مدت زمان قرار گیری کوکی ها 30 روز است که برخی شرکت ها می‌توانند با توجه به درخواست شما این مدت را افزایش دهند.

ریمارکتینگ چیست؟

اگر شما مشتریان قبلی یا فعلی خود را به سمتی هدایت کنید که بازدید آنها درنهایت به خرید منجر شود، فرآیند ریمارکتینگ را انجام داده اید. برای این منظور از عموما از ایمیل برای انجام این کار استفاده می‌شود. پس در نتیجه در ریمارکتینگ داشتن لیست ایمیل کاربران بسیار مهم و حیاتی است. برای درک بهتر ریمارکتینگ و ریتارگتینگ، نمونه هایی از ریمارکتینگ را با هم بررسی می‌کنیم:
  1. تبلیغات محصولات ممکل خرید های قبلی مشتری
  2. فروش خرید های قبلی مشتری
  3. ارائه پیشنهادهای جدید مربوط به خرید مشتری
  4. یادآوری سبد خرید
  5. ارائه کوپن های تخفیف به مشتریانی که از آخرین بازدید آنها در سایت مدت زمان زیادی گذشته است
بیشتر بخوانید:

ریمارکتینگ گوگل چطور کار می‌کند؟

برای اجرای ریمارکتینگ گوگل در ابتدا نیاز است که در گوگل ادز، ثبت نام کرده و حساب کاربری داشته باشید. سپس تنظیمات مربوطه را انجام داده و اقدام به تعریف کمپین های تبلیغاتی کنید. با استفاده از این تکنیک، درواقع شما اهداف بازاریابی خودرا چیده اید و تبلیغات خود را در سایت های گوگل و یا حتی سایت هایی که با گوگل همکاری می‌کنند به کاربران نشان دهید. این یک روش استراتژیک و بسیار کاربردی است. ریتارگتینگ و ریمارکتینگ

شباهت های ریتارگتینگ و ریمارکتینگ

  • هردو به سراغ مخاطبینی می‌روند که قبلا با برند آشنایی داشته اند.
  • هدایت کردن مشتریانی که احتمال خرید آنها بیشتر است.
  • آگاهی و شناخت مداوم از برند

تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ

  • در ریمارکتینگ روش جذب از طریق ارسال ایمیل است.
  • در ریتارگتینگ به صورت تبلیغات پولی کاربران جذب می‌شوند.

ریمارکتینگ بهتر است یا ریتارگتینگ؟

اولین و مهم ترین نکته ای که باید مدنظر داشته باشید این است که هردو روش گفته شده؛ یک هدف مشترک در بازاریابی دیجیتال دارند و آن هدف چیزی نیست جز جذب مخاطبینی که تبدیل به مشتری شوند. تنها تفاوتی که بین این دو وجود دارد این است که بازاریابی مجدد از طریق ایمیل و هدف گذاری مجدد از طریق تبلیغات پولی این کار را انجام می‌دهند. با توجه به اهداف و شرایط برند شما مشخص می‌شود که کدام یک از این دو روش برای کسب و کار دیجیتالی شما مناسب است. در اینجا ما به بررسی آنها می‌پردازیم تا شما با درک درستی از ریتارگتینگ و ریمارکتینگ، به راحتی بتوانید روش بازاریابی دیجیتال مناسب با کسب و کار خود را انتخاب کنید. اگر کسب و کار شما شرایط زیر را دارد ، بهترین روش برای بازاریابی روش ریمارکتینگ است:
  • اگر هدف شما جذب مشتریان فعلی یا قبلی می‌باشد.
  • اگر بودجه شما محدود است و توانایی پرداخت هزینه های زیاد برای تبلیغات را ندارید.
  • اگر شما لیست کاملی از ایمیل مشتریان خود دارید.
اما اگر کسب و کار شما، دارای شرایط زیر است گزینه ای بهتر از انتخاب روش ریتارگتینگ برای شما وجود ندارد
  • اگر جذب مشتری جدید برای شما اهمیت بیشتری نسبت به مشتریان فعلی، یا مشتریان قبلی دارد.
  • اگر ترافیک سایت بالایی را دارید اما نرخ تبدیل به مشتری پایینی را تجربه می‌کنید.
  • هیچ اطلاعاتی از ایمیل مشتریان خود دریافت نکرده اید.

آیا می‌توان ریتارگتینگ و ریمارکتینگ را به صورت همزمان انجام داد؟

شاید این سوال هم برای شما پیش بیاید که آیا امکان انجام همزمان این دو روش با هم وجود دارد؟ اگر شما می‌خواهید در اجرای تبلیغات خود اثر پذیری بالاتری را تجربه کنید و برای انجام روش های بالا هیچ محدودیتی ندارید؛ می‌تواند به صورت همزمان از استراتژی های ریتارگتینگ و ریمارکتینگ استفاده کنید و بازار دیجیتالی کسب و کار خود را تقویت کنید

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا شمارا با تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ آشنا کنیم و به شما کمک کنیم تا برای اجرای کسب و کارتان بهترین استراتژی را انتخاب کنید. اگر این مطلب برای شما مفید بوده است و یا حتی اگر در زمینه اجرای استراتژی های ریتارگتینگ و ریمارکتینگ تجربه ای دارید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded. Reload 🗙