افیلیت مارکتینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا سرویس همکاری در فروش جز بهترین راه‌های کسب درآمد از اینترنت است. افیلیت مارکتینگ از سال 2015 به بعد هر سال به طور متوسط 1/10% رشد داشته است ودرسال 2023 ارزش این صنعت از مرز 10 میلیون دلار گذشته است . همکاری در فروش یا فروش رابطه ای( فروش واسطه ای یا بازاریابی وابسته) از روش های مرسوم و پرطرفدار  کسب درآمد و درآمد زایی از طریق اینترنت است. شما با یادگرفتن و آموزش درآمدزایی از طریق سیستم افیلیت مارکتینگ بدون داشتن حتی یک محصول و یا خدماتی، از فروش محصولات دیگران پورسانت دریافت می‌کنید. همکاری در فروش که بعضی از افراد از تلفظ انگلیسی آن یعنی افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) استفاده می‌کنند، که علاوه بر درآمد زایی برای افراد عادی، یکی از راهای بسیار موثر برای افزایش درآمد و فروش یک مجموعه می‌باشد. در ادامه مطلب به آموزش کامل سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ می‌پردازیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

همکاری در فروش یا Affiliate Marketing چیست؟

افیلیت مارکتینگ به نوعی از فروش پورسانتی گفته می‌شود اما، به صورت آنلاین و بر اساس تکنولوژی های جدید صورت می‌گیرد. افیلیت مارکتینگ اولین بار توسط شرکت آمازون به کار گرفته شد و با موفقیت هایی که داشت تبدیل به یکی از محبوب ترین استراتژی های کسب درآمد آنلاین و دیجیتال مارکتینگ در سرتاسر جهان شد. افیلیت مارکتیگ از جمله روش های بازاریابی است که تاثیر مستقیم بر روی فروش محصولات دارد. سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ ( بازاریابی پورسانتی) یک تاکتیک بازاریابی بر اساس عملکرد است که صاحب کسب و کار (معمولا آنلاین) به سایر وب سایت ها یا حتی سایر افراد (ناشر افیلیت) می‌سپارد که با پیشنهاد دادن محصولاتش به افراد دیگر به ازای هرخرید، کمیسیونی توسط صاحب کسب و کار به ناشر افیلیت تعلق می‌گیرد. یعنی با قرار دادن لینک محصولات در سایت هر مشتری که با استفاده از آن لینک اقدام به خرید کند، کمیسیون آن خرید به حساب ناشر واریز می‌شود. خیلی از افراد این اقدام را با تبلیغات معمول اشتباه می‌گیرند. در تبلیغات شما مبلغی را پرداخت می‌کنید و هیچ تضمینی در جذب مشتری و افزایش فروش نیست. اما در افیلیت مارکتینگ شما به ازای هر خرید مبلغی را پرداخت می‌کنید. سیستم افیلیت مارکتینگ هیچ محدودیتی در زمینه کسب و کار ندارد. از فروشگاه لباس گرفته تا همکاری در فروش محصولات آموزشی می‌تواند شامل این سیستم باشد و هیچ محدودیتی نیز از نظر تعداد و نوع کالا ندارید.

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید. این فروشگاه ( که اصطلاحا merchant نام دارد)، می‌تواند با استفاده کردن از افیلیت مارکتینگ، باعث بالا رفتن فروش محصولات خود شود. به این صورت که merchant با سایت هایی که قصد دارند از طریق معرفی محصولات کسب درآمد کنند ارتباط می‌گیرد. این سایت ها ناشران افیلیت مارکتینگ نام دارند که با قرار دادن بنر تبلیغاتی یا متن و... درسایتشان و لینک دادن به سایت merchant به بازدیدکنندگان پیشنهاد خرید محصولات را می‌دهند و در صورتی که بازدیدکننده بر روی لینک کلیک کند و محصول مورد نظر را خرید کند، merchant مبلغی را به ناشر تبلیغات پرداخت می‌کند. حال این مبلغ می‌تواند درصدی از فروش محصول یا مبلغی مشخص باشد. افیلینگ مارکتینگ

یکی از نکات قابل توجه افیلیت مارکتینگ این است که اگر بازدیدکننده ای بعد از کلیک بر روی لینک از خرید صرف نظر کند ولی بعدا اقدام به خرید کند با توجه به ثبت اطلاعات توسط کوکی های سایت merchant و ناشر افیلیت، بعد از خرید مبلغ مورد نظر به ناشر افیلیت پرداخت می‌شود.

4 گروه در افیلیت مارکتینگ مشارکت می‌کنند

  • افیلیت ها Affiliates (ناشران تبلیغات) افیلیت یا ناشر می‌تواند شامل یک کمپانی و یا حتی یک فرد مستقل باشد. افیلیت ها معمولا تولیدکنندگان محتوا یا بلاگرهایی هستند که در زمینه مشابه محصول مورد نظر تولید محتوا می‌کنند. و صاحبان کسب وکار به وسیله آنها اقدام به تبلیغات محصولات خود می‌کنند. حال ممکن است این محصول یا خدمات به ازای فروش، عضویت کاربر در سایت و خبرنامه یا حتی افزایش ترافیک سایت باشد که به ازای هرکدام کمیسیونی به افیلیت ها تعلق می‌گیرد.

  • صاحبان محصول یا Merchants (صاحب کسب و کار تبلیغ شونده) صاحب محصول یا Merchants در و داقع کسانی هستند که تبلیغ می‌شوند. یعنی یک محصول یا خدمات خاصی دارند که توسط ناشران تبلیغ می‌شوند. همانظور که قبلا گفته شد که به ازای هر هدف یا خرید موفقی به افیلیت ها پورسانت پرداخت می‌کنند.

  • شبکه ها Networks (شبکه هایی که افیلیت هارا مدیریت می‌کنند) شبکه ها یا Networks به صورت واسطه میان صاحبان محصول و ناشران عمل می‌کنند و برای بالابردن احتمال موفقیت تبلیغ اقدام به پیدا کردن بهترین و مناسب ترین ناشر می‌کنند زیرا تسلط و شناخت بیشتری بر بازار تبلیغات و شرکت های موجود دارند و می‌توانند بهترین گزینه را برای صاحب محصول پیداکنند. در واقع شبکه ها همان سرویس هایی هستند که تبلیغات آنلاین را ارائه می‌دهند.

  • مشتریان Customers (کاربران و مصرف کنندگان نهایی محصول) مشتریان یا مصرف کنندگان کاربرانی هستند که از طریق لینک‌های ناشر وارد سایت صاحب محصول می‌شوند و باعث رقم ردن کمیسیون ها می‌شوند. آمار کاربران توسط سایت ناشر یا افیلیت ثبت شده و مشخص می‌کند که چه تعدادی از مشتریان با استفاده از لینک ناشر وارد سایت شده و چه تعدادی نیز اقدام به خرید کرده اند.

  • انواع برنامه های افیلیت مارکتینگ

    • پرداخت به ازای هرکلیک PPC : در این مدل ناشران به ازای هر کلیکی که از طرف آنها ایجاد شده است بدون در نظر گرفتن نتیجه که آیا به خرید منجر شده است یا خیر، پورسانت خود را دریافت می‌کند. پرداخت به ازای جذب لید PPL: در این مدل ناشر به ازای ایجاد هر مشتری بالقوه هزینه دریافت می‌کند. ( مانند ثبت نام و عضویت در سایت) پرداخت به ازای فروش PPS: ناشر در این مدل به ازای هر فروشی که توسط او انجام شود پورسانت دریافت می‌کند( معمول ترین و مناسب ترین روش افیلیت مارکتینگ است)

    مزیت بازاریابی معرف( افیلیت مارکتینگ) برای کسانی که تبلیغ می‌دهند بعضا صاحبان کسب و کار های کوچک افیلیت مارکتینگ را روش مناسبی برای تبلغیات خود نمی‌دانند. در حالی که افیلیت مارکتینگ یکی از بهینه ترین مسیر ها در رسیدن به اهداف بازاریابی است. و شامل روش های بازگشت سرمایه بالا در مارکتینگ است. چون شما به عنوان یک تبلیغ دهنده فقط زمانی هزینه پرداخت می‌کنید که تبلیغات شما نتیجه ای را در برداشته باشد. از این جهت این نوع بازاریابی به بازاریابی بدون ریسک نیز معروف است. زیرا شما برای شروع افیلیت هیچ نیازی به سرمایه یا حتی پرداخت هزینه اولیه ندارید، از این رو این روش نیز برای کسب و کار های کوچک نیز مناسب است.

افیلینگ مارکتینگ

مزیت های بازاریابی معرف برای ناشران تبلیغات

از نظر ناشران، افیلیت مارکتینگ فرصت بسیار خوبی برای فروش محصولات بدون نیاز به تولید یا انبارداری است. میزان درامد از افیلیت مارکتینگ وابسته به موارد زیر است:

  • میزان قابل اعتمادی و بازدهی شبکه تبلیغاتی که با آن همکاری می‌کنید.

  • مبلغی که به ازای به هدف رسیدن تبلیغات دریافت کرده و Conversion Rate لینک هایی که در سایت خود قرار می‌دهید.

  • میزان شناختی که شما در مورد مخاطبین سایتتان دارید که آنها چه محصولاتی را بیشتر پسند می‌کنند و احتمال خرید کدام محصولات در سایت شما بیشتر است.

معایب سیستم افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش)

  • بعضی از صاحبان محصول در ابتدا ممکن است شمارا با درصد های کمیسیون بالا به همکاری ترقیب کنند اما در ادامه درصد هارا کاهش دهند. پس باید مراقب باشید و توجه داشته باشید که با فروشگاه های معتبر و شناخته شده وارد همکاری شوید.

  • هکر ها ممکن با دزدیدن لینک های افیلیت شما کمیسیون شمارا برای خودشان بردارند که به نوعی سرقت اینترنتی محسوب می‌شود

بیشتر بخوانید:

نکاتی برای موفقیت در افیلیت مارکتینگ

یک وب سایت بسازید

در ابتدا باید به شما گوشزد کنم که قبل از شروع به ساختن وب سایت، باید حوزه مورد نظر خودرا مشخص کنید تا بیهوده وقت و هزینه خود را هدر ندهید. پس حتما بعد از انتخاب موضوع مورد نظر خود اقدام به طراحی وب سایت کنید. طبیعتا مهم ترین قسمت هر سایت برای افیلیت مارکتینگ وبلاگ است اما سایر قسمت ها هم نیازمند توجه هستند مانند:

  • قسمت درباره ما Abut : این قسمت را شخصی کنید و اطلاعاتی را در مورد خودتان بنویسید تا کاربران و بازدیدکنندگان اطلاعات بیشتری از شما بدست بیاورند و در نتیجه به شما اعتماد کنند.

  • قسمت تماس با ما Contact : در این قسمت باید تمامی اطلاعات و راه های دستری به خودتان را بنویسید مانند یک شماره تماس و آدرس، تا صاحبان کسب و کار ها برای همکاری های احتمالی در حوزه افیلیت مارکتینگ برای ارتباط با شما دچار سردگمی نشوند.

  • قسمت رفع مسئولیت Disclaimer : در این قسمت وظیفه شما آگاه کردن مشتریان از ریسک های احتمالی این کار و هشداری تحت عنوان اینکه هیچ مسئولتی در قبال پی‌گیری خرید ندارید و فقط به عنوان یک واسطه کار می‌کنید را مطرح کنید.

  • قسمت قوانین و مقررات Privacy Policy: همانطور که از اسمش پیداست در این قسمت باید تمامی قوانین و مقررات سایت خودرا نوشته تا مشتریان به صورت کامل از آنها آگاهی داشته باشند. همچنین اگر شما اطلاعات خاصی را از کاربران جمع آوری می‌کنید حتما در این قسمت مطرح کنید. بسیار مهم است که شما قوانین و مقررات خودرا کاملا شفاف مطرح کنید تا جای هیچ شکایت و بهانه ای را به مشتری ندهید.

  • قسمت تبلیغات Advertise : حتما باید صفحه ای جداگانه برای قوانین و مقررت مربوط به تبلیغات طراحی کنید و قسمت هایی از صفحه را که برای لینک افیلیت یا تبلیغ در نظر گرفته اید را مشخص کنید.

مخاطب خود را بشناسید

شناخت مخاطب و معرفی مناسب ترین محصولات به آنها یکی از مهم ترین نکات در افیلیت مارکتینگ است. اغلب افرادی که به تازگی وارد صنعت افیلیت مارکتینگ می‌شوند فارغ از موضوع سایت و علایق مخاطبانشان، هر محصول پرفروش و پرطرفداری که پیدا میکنند را در سایت قرار می‌دهند. این کار علاوه بر کاهش بازده افیلیت مارکتینگ باعث کاهش ترافیک سایت نیز می‌شود. بهتر است قبل معرفی محصولی در سایت ابتدا به این نکته توجه کنید که آیا این محصول با موضوع سایت شما در ارتباط هست یا نه. برای مثال در یک وبسایت با موضوع دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات فروش پرینتر (با این تفکر که اگر کسی به پرینتر نیاز داشته باشد امکان خرید وجود دارد) اصلا ایده منابسی برای افیلیت مارکتینگ نیست. چون وقتی مخاطب وارد سایت شما می‌شود و درحال مطالعه مطلبی است، به پرینتر یا هر چیز غیرمرتبطی فکر نمی‌کند. و همین موضوع باعث بی توجهی به تبلیغ یا (ad blindness) می‌شود. بنابراین بهتر است ابتدا شناخت خوبی را از مخاطبین وب‌سایت خود داشته باشید و متناسب با علایق مخاطبین، محصولاتی را به آنها پیشنهاد دهید.

افیلینگ مارکتینگ

محتوای باکیفیت در سایتتان منتشرکنید

در افیلیت مارکتینگ، موفقیت به افزایش ترافیک سایت وابسته است. تولید محتوای مستمر و باکیفیت هم باعث بهبود سئو سایت و هم باعث افزایش ترافیک وب سایت می‎شود. تولید محتوا هم باید با موضوع سایت و علایق کاربران مرتبط باشد تا بتوانید مخاطبینی دائمی را جذب کنید. آنچه باعث بالارفتن ترافیک می‌شود نباید بازدیدکنندگان جدید باشند، درواقع شما با بهبود سئو سایت شرکتی خود، بازدیدکنندگان را با سایت خود آشنا می‌کنید و با تولید محتوای مفید، یا کیفیت و ارزشمند مخاطب جدید را به مخاطب همیشگی سایت خود تبدیل کنید.

لینک های افیلیت را در پست های محبوب قرار دهید

اگر شما تولیدکننده محتوا باشید قطعا باید به این موضوع آگاه باشید که محبوبیت همه پست های سایت شبیه به هم نیست و بعضی از پست‌ها بیشتر از سایرین مورد توجه قرار می‌گیرند. که در این مرحله دو حالت پیش می‌آید:

  • محصول پیشنهادی مرتبط با همان محتوای محبوب است.

  • محصول پیشنهادی ارتباطی با محتوای محبوب ندارد.

در حالت اول به راحتی لینک انتقال به سایت فروشنده را میان محتوا یا هرکجای آن قرار می‌دهید و مشکلی به وجود نمی‌آید. اما در حالت دوم باید سعی کنید که در آن پست محبوب، مخاطبان را به پست هایی که در آنها لینک افیلیت قرار دارد، ارجاع دهید.

در افیلیت مارکتینگ صادقانه عمل کنید.

همیشه محصولاتی را در سایتتان پیشنهاد دهید که به کیفیت و مفید و مرغوب بودن آن ایمان دارید. در معرفی محصول صادقانه عمل کنید و از توضیحات اضافی و مبالغه آمیز پرهیز کنید. در واقع حفظ ترافیک برای وب سایت به بازدیدکنندگان وفادار شما وابستگی دارد و شما هرچقدر بازدیدکننده وفادار داشته باشید ترافیک بالاتری را نیز خواهید داشت.

ویدئویی درباره محصول موردنظرتان منتشر کنید.

مخاطبان علاقه دارند قبل از خرید هر محصولی اول آن را ببینند. انتشار ویدئو بررسی محصول باعث می‌شود مشتری دید مناسب تری از محصول برای خرید داشته باشد. همچنین باعث می‌شود که مشتریان سریع تر بتوانند محصولات را بررسی کنند و تصمیم بگیرند. زیرا خواندن متن های طولانی حتی اگر توضیحات محصول باشد برای هرکسی خسته کننده است. به این نکته مهم توجه داشته باشید که در انتهای ویدئو حتما یک جمله مناسب برای فراخوانی برای عمل CTA را داشته باشید تا بیننده ویدئو را به کلیک روی لینک افیلیت تشویق کنید.

با افیلیت های مختلف همکاری کنید.

افیلیت مارکتینگ برای به نتیجه رسیدن زمان و صبر زیادی را نیاز دارد. اما اگر سیستم افیلیت شما نتیجه بخش نبود اصلا جای نگرانی نیست زیرا از لحاظ پایبندی به یک سیستم همکاری در فروش هیچ تعهد خاصی وجود ندارد و این سیستم یک معادله برد برد است. در نتیجه چه از لحاظ قانونی و چه اخلاقی، هیچ مانعی برای لغو همکاری با یک فروشگاه وجود ندارد. شما کاملا آزادید با هر فرد یا شرکتی که مدنظر دارید همکاری کنید. اما فراموش نکنید که زیاده روی در تنوع دادن به افیلیت های مختلف باعث می‌شود شما با اعتبار خودتان بازی کنید.

از مدل لینک های مختلف استفاده کنید

لینک های افیلیت در قالب های مختلفی از جمله عکس، بنر، محصول، لینک ساده و یا حتی کدتخفیف می‌توانند ساخته شوند. این مدل بسته به نوع محصولی که تولید می‌کنید می‌تواند فرق کند. برای مثال اگر محصولی که پیشنهاد می‌دهید از لحاظ بصری جذابیت دارد بهترین گزینه استفاده از مدل عکس است و یا اگر دوره آموزشی را تبلیغ می‌کنید استفاده از بنر گزینه مناسب تری نسبت به بقیه است.

از صاحبان محصول برای مشتریان تقاضای تخفیف کنید

بعد از اینکه توسط لینک هایتان توانستید تعداد زیادی محصول را به فروش برسانید و اعتماد صاحبان محصول را جذب کنید، از آنها بخواهید برای مشتریانی که از طرف شما به سایت مراجعه می‌کنند یک تخفیف یا جشنواره فروش ویژه ای را در نظر بگیرند تا با قرار دادن آن روی محصول باعث منتقل شدن افراد بیشتری به سایت فروشنده و محصول هدف شوید.

نتیجه گیری

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همان سیستم همکاری در فروش در واقع یک نوع بازاریابی دو سر برد است. در این معامله هر دو طرف به سود می‌رسند و خبری ضرر کردن یا قرارداد های جدی و در میان نیست. از هرجهت به این روش نگاه کنیم برای بازاریابی روشی بی هزینه و آسان  برای کسب درآمد است و از افراد خیلی عادی گرفته تا شرکت های بزرگ و بین‌المللی می‌توانند در آن شرکت کنند. اما مهم ترین نکته در افیلیت مارکتینگ داشتن صبر و حوصله است. چون برای به نتیجه رسیدن نیاز به زمان دارد.

An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded. Reload 🗙