تقویم محتوایی چیست؟

به طور کلی برای موفق شدن در نحوه سئو سایت فروشگاهی یا شرکتی، باید بر اساس یک برنامه مشخص عمل کنید. در مسیر اجرای فعالیت های مختلف در سئو، نظم و انسجام باعث می‌شود تا بتوانید  بهترین نتیجه را حاصل کنید. همانطور که می‌دانید تولید و انتشار محتوای متنی، ویدئویی و ... یکی از بخش های اصلی و پراهمیت در فرایند سئو است. این مطالب را می‌توانید بر اساس یک تقویم محتوایی منتشر کنید. در سئو سایت، اهمیت تقویم محتوایی به قدری زیاد است که بعضی از افراد به صورت تخصصی وارد این حوزه شده و فقط روی این موضوع کار می‌کنند. و جدیدا عنوان شغلی جداگانه ای در آژانس های دیجیتال مارکتینگ برای این حوزه کاری تعریف شده و افراد متخصص زیادی در این حوزه نیز به کار گرفته شده اند. زمانی که شما قصد دارید در سایت خود تولید محتوا انجام دهید، باید براساس یک زمانبندی مشخص به این فرایند بپردازید. این نظم و انظباط و اصول، تنها با تقویم محتوایی امکان پذیر است. هرچند برای داشتن سایتی که نظر گوگل را به خود جلب کند، شما نیاز به استفاده از ابزارهای مناسبی که برای طراحی صفحات وب از لحاظ واکنشگرا (ریسپانسیو) بودن تمامی صفحات و همچنین طراحی رابط کاربری ایده‌آل برای جلب رضایت حداکثر کاربران دارید. حال در این مطلب ما قصد داریم به بررسی اهمیت تقویم محتوایی، بخش های مختلف و ابزار های مناسب آن بپردازیم. تقویم محتوایی سایت

تقویم محتوایی چیست و چه کاربردی دارد؟

به زبان ساده، تقویم محتوایی به استراتژی گفته می‌شود که در زمان اجرا، وظایف افراد، مراحل و مواردی از این قبیل که برای تولید محتوا لازم است مشخص می‌شود. به واسطه وجود تقویم محتوایی می‌توانید بر اجرای فرآیند بخش های متخلف نظارت کافی داشت و از بروز چالش های مختلف در هنگام انجام کار تا حدی پیشگیری کرد. همناطور که می‌دانید، پیاده کردن فرآیند سئو روی وب سایت ها کاری بسیار حساس است. و نیاز به تخصص و برنامه ریزی دقیق دارد. لازم به ذکر است که شما می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به هر بخش را در تقویم محتوایی وارد کرده تا هم خود و هم باقی اعضای گروه شما، از جزئیات، زمان تحویل و اجرا و... در جریان کامل قرار بگیرید.  بیشتر بخوانید:

چرا تقویم محتوایی مهم است؟

در واقع دو دلیل مهم برای اهمیت زیاد تقویم محتوایی وجود دارد. دلیل اول آن، برای انتشار مقالات مختلف در طبق جداول زمانی مشخص و تعیین شده است. به این وصورت که با استفاده از این تقویم می‌توانید هر مقاله ای را در زمانی مشخص در وبلاگ خود قرار دهید، زیرا گوگل تمرکز زیادی بر روی بازه های زمانی انتشار مقالات در وب سایت ها دارد. پس برای این‌که مورد توجه گوگل قرار بگیرید باید این فرایند را طبق برنامه مشخصی انجام دهید که اهمیت بسیار زیادی نیز دارد. دلیل دوم برای وجود تقویم محتوایی، مشخص کردن مراحل و وظایف در اجرای تولید محتوا است. برای مثال برای تولید یک محتوای متنی شما باید مراحلی از قبیل نگارش، ویراستاری، بارگذاری و ... را به ترتیب انجام دهید. برای مثال در نظر داشته باشید که اگر هنگام طراحی سایت خود، مراحل طراحی و راه اندازی سایت را به ترتیب انجام ندهید. این کار قطعا باعث می‌شود شما در ادامه و هنگام انجام کار باعث گیج شدن، کندی سرعت کار و در آخر طراحی یک سایت بی‌کیفیت می‌شود. یک مثال دیگر این است که اولین قدم در طراحی سایت تهیه هاست و دامنه مناسب است. حال اگر شما این عملیات که در ابتدا باید انجام شود را در مرحله آخر انجام دهید قطعا به مشکلات زیادی برخود خواهید کرد. پس به همه  دلایلی که گفته شد، همه کارها برای به نتیجه رسیدن نیاز به برنامه دارند، تولید محتوا نیز مانند سایر کارها نیاز به برنامه دارد که این برنامه در تولید محتوا، تقویم محتوایی نام دارد. تقویم محتوایی سایت همانطور که قبل‌تر گفته شد، این ابزار به شما کمک می‌کند تا بتوانید اعضای تیم خود را بر اساس تعداد، وظایف مشخصی را برای اجرای فرآیند های مشخص تعیین کرده تا کار ها به صورت منسجم و با نتیجه گیری های اصلولی و مثبت پیش بروند. تا در مجموع هنگامی که در حال اجرای پروژهای مختلفی هستید و مسئله زمان برای شما بسیار مهم است زمان خود و اعضای تیم را برای حل چالش ها و مشکلات ناشی از عدم برنامه ریزی و وجود تقویم محتوایی هدر ندهید. از این رو تقویم محتوایی از اهمیت بالایی برخودار است و باید آن را کاملا جدی گرفت. در ادامه به بررسی بخش های مختلف این عنوان می‌پردازیم تا آشنایی بیشتری با این موضوع داشته باشید.

بخش های اصلی

  • تاریخ های اجرا و تحویل موارد مختلف.
  • مشخص کردن نام مسئول هر بخش.
  • تهیه و تنظیم کلمات کلیدی، توضحیات و زیرعنوان ها.
  • اولویت بندی کردن موارد.
  • بستر انتشار محتوا.

ابزار های تولید

  1. قالب قابل دانلود HubSpot برای اکسل برند HubSpot یک قالب مخصوص برای تقویم محتوایی در نرم افزار اکسل، متناسب با اولیت ها و نیازهای کاربران سفارشی سازی کرده و شما به صورت رایگان می‌توانید به این قالب دسترسی داشته باشید.
  2. ابزار تقویم محتوایی لوملی Loomly اگر شما به ابزار تقویم محتوای قوی تر و با امکانات بیشتری نیاز دارید بهترین گزینه برای شما ابزار لوملی Loomly  است. زیرا این ابزار امکاناتی فراتر از مدیریت محتوا و زمان انتشار را ارائه می‌دهد که شامل: جهت دادن به محتوا، زمانبندی پست ها، تجزیه و تحلیل پست ها، متوجه شدن نیاز هر پست که آیا نیازی به تغییر دارد یا خیر، مدیریت دارایی های محتوایی(یعنی هزینه ای که برای هر پست قرار است پرداخت کنید.) و یکی از قوی ترین ویژگی های این ابزار کارگروهی آن است.
تقویم محتوایی سایت
  1. ابزار ترلو Trello ابزار ترلو Trello جز ابزار سازمانی است که برای کارتیمی بسیار کار آمد است، با استفاده از این ابزار شما نمای کلی تقویم را در اختیار دارید و امکان تجسم محتوا و نیز زمان انتشار را نیز به شما می‌دهد. از ویژگی های دیگر ترلو این است که کاربران می‌توانند تابلو های موجود در ابزار را سفارشی سازی کنند و به یک ساختار پیش فرض و خشک محدود نمی‌شود.
  2. ابزار SproutSocial این ابزار جز برترین ابزار های تقویم محتوایی است. از ویژگی های جالب این ابزار این است که برنامه انتشار پست هارا از شما دریافت کرده و در همان لحظه ای که باید پست ها منشتر شوند آن هارا در فضای مجازی منتشر می‌کند. همچنین امکان یادداشت گذاری برای ردیابی، گزارش بهتر استراتژی و کمپین های خود را نیز دارید.
  3. ابزار Agorapulse این ابزار دقیقا مانند یک دفتر برنامه ریزی تولید محتوا برای شما عمل می‌کند با استفاده از این ابزار شما یک تقویم محتوایی را در اختیار می‌گیرید تا بتوانید اکانت های خود را در شبکه های اجتماعی به راحتی مدیریت کنید، کارهایی از جمله صف بندی محتوا، بارگذاری انبوه، برنامه ریزی دقیق و ایجاد جدول های محتوایی برای بازه های زمانی مختلف.
این 5 مورد از مهم ترین ابزار های تولید تقویم محتوایی بودند که به صورت مختصر توضیحاتی در باره آنها داده شد.

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم، مسئله نظم در موفقیت بسیار مهم است. چه در بین اعضای گروه، نحوه انجام پروژه ها و حتی تولید و انتشار انواع مختلف محتوا برای وب سایت ها. گوگل نیز برای این مسئله بسیار اههمیت قائل بوده و تاکید بسیاری بر این موضوع دارد. در نتیجه شما به واسطه داشتن تقویم محتوایی مناسب و بهینه، می‌توانید از صرف هزینه های زیاد و زمان خود صرفه جویی های بسیاری را داشته باشید و علاوه بر همه مطالب گفته شده، در سئو نیز بتوانید به بهترین شکل نتیجه عمکلرد خود را ببینید.  
An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded. Reload 🗙