طراحی رابط کاربری UI

امروزه تمام ابعاد زندگی انسان ها وابسته به اینترنت شده اشت . در نتیجه، شرکت‌ها دریافته‌اند که بهترین راه برای رقابت، اولویت‌بندی طراحی رابط کاربری (UI) جذاب و کارآمد است که تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهد. طراحی رابط UI یک زمینه گسترده و چند رشته ای است که محصولات و خدماتی را که ما هر روز استفاده می کنیم شکل می دهد و می تواند سازنده یا  باعث شکست هر برندی باشد. به عبارت دیگر، رابط کاربری نقطه ای است که در آن کاربران با یک کامپیوتر، وب سایت یا برنامه تعامل دارند.

هدف یک رابط کاربری UI موثر، آسان و انعطاف پذیر کردن تجربه کاربری است که به معنای حداقل تلاش کاربر در مقابل حداکثر نتایج دلخواه از طرف محصول است. کار در زمینه طراحی رابط کاربری UI سریع و چالش برانگیز است و نیاز به مجموعه ای بسیار متنوع از مهارت ها دارد.

منظور از طراحی رابط کاربری UI چیست؟

طراحی رابط کاربری UI مخفف طراحی بصری رابط دیجیتال برای برنامه ها یا وب سایت ها است. طراحی رابط کاربری شامل تنظیم دقیق ویژگی‌های بصری و تعاملی محصولات دیجیتالی است و اطمینان حاصل می‌کند که رابط کاربری برای کاربر به راحتی قابل استفاده است و ظاهر آن عموماً برای چشم خوشایند و دلپذیر است. طراحی رابط کاربری UI یک زمینه بین رشته ای است که شامل عناصر مختلفی است (مانند طراحی بصری، طراحی UX و طراحی گرافیک، اما نه محدود به آن). اخیراً، کاربران از طرح‌ها و سبک‌های تایپوگرافی و رنگی خاصی آگاه شده‌اند، زیرا هر جنبه‌ای از صفحه دیجیتال بر تعامل و رضایت کاربر از یک برنامه یا طراحی وب‌سایت تاثیر می‌گذارد.

طراحی رابط کاربری شامل نکات فنی پیچیده ترتیب دادن تمام عناصر در رابط کاربری برای راهنمایی و کمک به کاربر در برخورد با این رابط است و در عین حال تجربه ای زیبا و منحصر به فرد را حفظ می کند که وب سایت را انعطاف پذیر و آسان می کند. طراحی رابط کاربری UI چیزی فراتر از زیبا جلوه دادن موارد است. به خصوص در چشم انداز دیجیتال امروزی، جایی که اکثر شرکت های خوب می دانند که طراحی UI استثنایی برای ایجاد وفاداری، شناخت و اعتماد به برند مصرف کننده حیاتی است. شکی نیست که در غیاب طراحی خوب، کاربران به ناچار به سراغ رقیب دیگری خواهند رفت که رابط کاربری آن آسان است.

طراحی رابط کاربری UI

چرا طراحی رابط کاربری UI در طراحی وب مهم است؟

ما می دانیم که یک رابط کاربری خوب از این نظر مهم است که به مخاطبان هدف شما کمک می کند تا هر آنچه را که در سایت شما نیاز دارند دریافت کنند. رابط کاربری برای نمایش خدمات یا محصولات، اطلاعاتی که ارائه می‌دهید بدون ابهام طراحی شده است، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند و به ماندگاری آنها در سایت شما کمک می‌کند. به عبارت ساده، یک  طراحی رابط کاربری UI خوب مهم است. زیرا می تواند بازدیدکنندگان بالقوه را به مشتری تبدیل کند. همچنین تعامل بین کاربر و سایت یا برنامه شما را تسهیل می کند.

بدیهی است که رابط کاربری بخش نسبتاً پیچیده‌ای از وب است که شامل پیش‌بینی اولویت‌های کاربر و سپس ایجاد رابطی است که آن اولویت‌ها را درک کرده و برآورده می‌کند. رابط کاربری نه تنها بر زیبایی شناسی تمرکز دارد، بلکه پاسخگویی، کارایی و دسترسی وب سایت را نیز به حداکثر می رساند. به عبارت دیگر، طراحی رابط کاربری UI خوب به بهبود نرخ تبدیل وب سایت شما کمک می کند. بهتر است بدانید طراحی رابط کاربری خوب ترکیبی بهینه از طراحی بصری، طراحی تعامل و معماری اطلاعات است:

طراحی بصری

یکی از ترکیبات طراحی رابط کاربری UI طراحی بصری است که  با پیاده سازی استراتژیک عناصری مانند فونت ها، رنگ ها و تصاویر، جذابیت بصری سایت را افزایش می دهد. هنگامی که به صورت حرفه ای انجام شود، طراحی بصری صفحه را بدون از بین بردن عملکرد یا محتوا زیبا جلوه می دهد.

طراحی تعاملی

یکی دیگر از  ترکیبات طراحی رابط کاربری UI طراحی تعاملی نحوه تعامل کاربران می باشد که منابع یک سایت یا برنامه را شکل می دهد. سپس از این درک از این تعاملات برای ایجاد یک رابط با رفتاری که به خوبی طراحی شده است استفاده می کند. طراحی تعامل عالی نه تنها نحوه تعامل یک فرد با یک سیستم را پیش بینی می کند، بلکه مشکلات را به موقع حل و رفع می کند. در اینجا شما همچنین می توانید راه های جدیدی برای تعامل با سیستم و پاسخ دادن به آن توسط کاربران ارائه دهید.

بیشتر بدانید

ساختار اطلاعات

ترکیب سوم طراحی رابط کاربری  UI معماری اطلاعات می باشد که  برای کمک به کاربران برای یافتن اطلاعات مورد نیاز برای انجام وظایف مختلف طراحی شده است. بنابراین، شامل برچسب‌گذاری، ساختاربندی و سازماندهی محتوای وب به گونه‌ای است که به راحتی قابل دسترسی باشد.

اصول طراحی رابط کاربری UI

اصول طراحی رابط کاربری UI

اصول طراحی رابط UI دستورالعمل هایی هستند که به شما در ایجاد رابط های موثر و کاربر پسند کمک می کنند. آنها بر اساس اصول تعامل انسان با رایانه و همچنین اصول طراحی گرافیک ساخته شده اند. در اینجا برخی از مهمترین اصول طراحی رابط کاربری UI وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:

  • تقارن: حس تعادل و نظم را ایجاد می کند و حرکت در رابط را برای کاربران آسان تر می کند.
  • کنتراست: به ایجاد سلسله مراتب بصری کمک می کند و توجه را به عناصر مهم جلب می کند. همچنین می‌توان از آن برای آسان‌تر خواندن و درک رابط‌ها استفاده کرد.
  • تراز: رابط ها را مرتب تر و منظم تر نشان می دهد و همچنین می تواند برای هدایت چشم کاربران به اجزای مهم استفاده شود.
  • نزدیکی: به کاربران اجازه می دهد تا با تحریک آنها برای کلیک کردن روی عنصر سمت راست، راحت تر بین عناصر مرتبط حرکت کنند.
  • بازخورد: تنظیم بازخورد می تواند به کاربران کمک کند تا به تعامل با رابط شما ادامه دهند و به راحتی با مشکلاتی که پیش می آید مقابله کنند.
  • دسترس‌پذیری: یک اصل طراحی که توصیف می‌کند از چه چیزی و چگونه می‌توان از اشیاء استفاده کرد. رابطه بین کاربر و شی را مشخص می کند.
  • صفحه نمایش: این اصل طراحی رابط کاربری UI به این موضوع اشاره دارد که چگونه کاربران برخی اقدامات را با عناصر خاصی روی صفحه نمایش مرتبط می کنند و بالعکس. به عنوان مثال، مردم اغلب انتظار دارند که تصویر یک پاکت نامه با ایمیل و یک نماد ذره بین برای جستجو مرتبط باشد.
  • اصول طراحی رابط کاربری UI

چگونه از طراحی رابط کاربری UI برای بهبود عملکرد سایت استفاده کنیم؟

بهتر است بدانید که انجام این کار نیاز به تخصص زیادی دارد و حتما باید فردی که آن را انجام می دهد در این زمینه متخصص باشد. به همین خاطر شما برای انجام این کار می توانید به شرکت زرکیا مراجعه کنید. زیرا شرکت زر کیا همه کارکنان خود را در هر زمینه ای از بین افراد متخصص انتخاب می کند به همین خاطر سپردن این کار به زر کیا یک کار بسیار درست و عاقلانه می باشد.

سوالات متداول

  • هدف یک  طراحی رابط کاربری UI چیست؟ مهم ترین هدف یک رابط کاربری آسان کردن کار کاربران می باشد که بتوانند با کمترین تلاش بهترین نتیجه را دریافت کنند.
  • چرا بیشتر طراحان سایت به این موضوع توجه می کنند؟ همانگونه که میدانید برنامه نویسی کار سختی می‌باشد. به همین خاطر بیشتر افراد برنامه نویس به دنبال راهی هستند که این کار را آسانتر کند و یکی از این راه ها طراحی رابط کاربری UI می باشد.
An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded. Reload 🗙