طراحی سایت ریسپانسیو

طراحی سایت ریسپانسیو یکی از رویکردهای جدید طراحی سایت است. که امکان نمایش مناسب صفحات سایت را در صفحه نمایش تمام دستگاه ها فراهم می کند. با توجه به اینکه هر روزه استفاده از گوشی موبایل هوشنمد در حال افزایش است. و طبق آمار به دست آمده 80 درصد از افراد با استفاده از گوشی های هوشمند تمام کار های اینترنتی خود را انجام می دهند. بنابراین وب سایت ها باید این قابلیت را داشته باشند که صفحات و محتویات را به همان ترتیبی که در لپ تاپ و کامپیوتر های رو میزی نمایش می دهند؛ برای تلفن های همراه نیز اطلاعات را نمایش دهند. تا کاربران بتوانند از تمام امکانات سایت استفاده کنند و تجربه ی خوبی از مراجعه به سایت شما داشته باشند.

در این مقاله در خصوص سایت ریسپانسیو، مزایای سایت ریسپانسیو، را های تشخیص ریسپانسیو بودن سایت، روش های و ابزارهای طراحی سایت ریسپانسیو و اینکه چه نکاتی باید برای طراحی سایت ریسپانسیو بدانید توضیحاتی ارائه داده ایم.

سایت ریسپانسیو چیست؟

سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا سایتی است که سازگار با تمام دستگاه ها است. و با تغییرات ابعاد صفحه نمایش و رزولوشن دستگاه های مختلف باز هم در نمایش صفحات به خوبی عمل می کند. و تغییرات صفحه نمایش در دستگاه های مختلف را به گونه ای اعمال می کند که ساختار اصلی محتوای سایت حفظ شود. و دسترسی به همه ی قسمت های سایت برای کاربران امکان پذیر باشد.

با توجه به اینکه کاربران با دستگاه های مختلف که ابعاد نمایشگر متفاوتی دارند به جستجو در صفحات وب می پردازند؛ در طراحی سایت باید به این مورد توجه شود که سایت به گونه ای طراحی شود. تا صفحات آن با تمام دستگاه ها به خوبی نمایش داده شوند. و کاربران از بازدید سایت شما با هر دستگاه از جمله ( گوشی، لپ تاپ و کامپیوتر های pc ) تجربه ی خوبی داشته باشند.

سایت ریسپانیو چه مزایایی دارد؟

  • سایت ریسپانسیو با صفحه نمایشگر تمام دستگا ها از جمله ( لپ تاپ، تبلت، گوشی و ... ) سازگار است.
  • در طیف وسیعی از مرورگرها( قدیمی و جدید) به خوبی نمایش داده می شود.
  • نسبت به نسخه ی موبایل مقرون و به صرفه تر است ( در بخش دیگر همین مقاله به تفاوت بین نسخه ی موبایل و سایت ریسپانسیو اشاره خواهیم کرد)
  • با توجه به  اینکه سایت ریسپانسیو می تواند کاربران زیادی را پوشش دهد به عنوان یک نقطه ی قوتی برای سئوی سایت به شمار می رود.
  • سایت ریسپانسیو باعث محبوبیت در بین موتورهای جستجو می شود.
  • کار آمد بوده و انعطاف پذیری بالایی دارد.
[caption id="attachment_1245" align="aligncenter" width="1001"]طراحی سایت ریسپانسیو طراحی سایت ریسپانسیو[/caption]

در بعضی موارد نسخه ی موبایل سایت و سایت ریسپانیو را با هم یکی می دانند در صورتیکه این دو با هم تفاوت هایی دارند

از بین نسخه ی موبایل و ریسپانسیو بودن سایت گوگل بیشتر بر روی ریسپانسیو بودن تاکید دارد. چون سایت هایی که ریسپانسیو هستندurl  و html آن ها کاملا یکسان است. و در تمام دستگاه ها به خوبی قابل نمایش هستند. این خصوصیت موجب می شود که گوگل برای نشانه گذاری محتوای سایت بهینه تر و راحت تر عمل کند. اما برای نسخه ی موبایل url و html های متفاوتی  برای سایر دستگاه ها وجود دارد. بنابراین چون گوگل باید برای هر نسخه چند بار اطلاعات را سازماندهی و نشانه گذاری کند این موضوع می تواند تاثیر منفی بر رتبه بندی سایت داشته باشد.

دلیل دیگر بیان کننده ی بهتر بودن سایت ریسپانسیو نسبت به نسخه ی موبایل این است که محتویات بر روی یک وب سایت و url قرار می گیرند. بر این اساس برقراری ارتباط کاربر با سایت راحت تر خواهد بود. همچنین اشتراک گذاری مطالب نیز راحت تر و بدون دغدغه خواهد بود. با یک مثال موضوع را برایتان روشن تر خواهیم کرد.

فرض کنید می خواهید مطلبی را از سایتی که برای نسخه ی موبایل طراحی شده با یک نفر دیگر که در حال استفاده از لپ تاپ است را به اشتراک بگذارید. در این حالت مطلبی که شما برای آن شخص ارسال کرده اید به همان فرمتی که برای نسخه ی موبایل مناسب بوده است نمایش داده می شود. و این اتفاق برای کاربری که در حال استفاده از لپ تاپ یا هر دستگاه دیگر است پسندیده نیست.

از آنجاییکه که یکی از مهم ترین فاکتور ها برای رتبه بندی سایت در گوگل تجربه ی کاریری است؛ ریسپانسیو بودن سایت از لحاظ موارد گفته شده تاثیر بهتری بر روی سئوی سایت خواهد داشت.

راه های تشخیص ریسپانسیو بودن سایت:

  • چنانچه می خواهید با استفاده از لپ تاپ یا کامپیوتر تشخیص دهید که سایتی ریسپانسیو هست یا نه، با کم و زیاد کردن عرض مرورگر متوجه این موضوع خواهید شد. چون سایتی که ریسپانسو باشد متناسب با عرض صفحه، چیدمان و اندازه اجزای آن تغییر خواهد کرد.
  • با مراجعه به سایت Am I Respansive آدرس سایت خود را وارد کرده و این سایت انواع نسخه ی کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی و تبلت را به شما نمایش خواهد داد. که به راحتی می توانید هر کدام از آن ها را تست کنید و از ریسپانسیو بودن آن مطلع شوید.
  • برای بررسی دقیق تر و تخصصی تر ریسپانسیو بودن سایت می توانید سایت خود را باز کنید، همزمان کلید های Ctrl+Shift+l را فشار دهید سپس Ctrl+Shift+M را همزمان فشار دهید
  • روش دوم : سایت را باز کرده و بر روی آن کلیک راست کنید => گزینه یinspect elemnt را انتخاب نمایید => و طبق تصویر زیر ریسپانسیو بودن سایت خود را برای نسخه های گوشی، تبلت و ... بررسی کنید. برای این کار کافی است بر روی آیکون مورد نظر در سمت راست تصویر کلیک کنید. و نام دستگاه مورد نظر را در کادر سمت چپ تصویر وارد کنید. این روش مطمئن ترین حالت برای بررسی ریسپانسیو بودن سایت است.

بیشتر بدانید

چه روش ها یا ابزارهایی برای طراحی سایت ریسپانسو وجود دارد؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم طراحی سایت ریسپانسیو برای سئوی سایت، تجربه کاربری ، عملکرد مناسب سایت و در نهایت پیشرفت کسب وکار موثر خواهد بود در این بخش از مقاله چند روش و ابزار مختلف برای ریسپانسیو کردن سایت را بررسی خواهیم کرد.

  • بوت استریپ: بوت استریپ یک فریم ورک است که بر اساس تکنولوژی های Css، Html و Java script بوده و به صورت Open source و رایگان در اختیار همه قرار گرفته است؛ با بهره گیری از آن می توان سایت های ریسپانسیو را طراحی کرد.
  • Gator: سایت سازی است که حاوی صد قالب ریسپانسیو آماده است که با عضویت در گاتور می توانید می توانید به کتابخانه ی این پلتفرم دسترسی داشته باشید و به سلیقه ی خود از بین تمام قالب های آماده، قالب مورد نظر خود را انتخاب کنید یا اینکه آن را سفارش دهید.
  • Simbla: سایتی است که مجموعه ای از صد ها قالب آماره ریسپانسیو را شامل می شود. استفاده از این قالب ها معمولا برای سایت های انگلیسی کوچک که حاوی چند صفحه می باشند مناسب است.
  • Colorlib: در این سایت تمام قالب های مناسب برای سایت های ورد پرس اعم از رایگان و غیر رایگان وجود دارد.
  • Theme Forest: این پلتفرم از محبوب ترین مواردی است که مجوعه ی45000 تایی قالب های آماده را شامل می شود. از بین 45000 قالب آماده 5000 تای آن ها ریسپانسیو است. برای استفاده از این قالب ها کافیست در این پلتفرم عضویت داشته باشید.
طراحی سایت ریسپانسیو

 چه نکاتی را برای طراحی سایت ریسپانسیو باید بدانید؟

با توجه به اینکه تعداد افرادی که از طریق تلفن همراه خود از سایت ها بازدید می کنند رو به رشد است. بنابراین باید سایتی طراحی کنید که سازگار با گوشی موبایل نیز باشد و ترجیحا باید از قالبی استفاده کرد که سازگار با تمام دستگاه ها باشد. این موضوع ترجیحا برای تمام وب سایت ها از جمله خبری، آموزشی، فروشگاه ی و... اجرا شود.

یکی دیگر از موارد مهم ریسپانسیو کردن وب سایت این است الگوریتم گوگل توان تشخیص این را دارد. که کاربر با استفاده از گوشی موبایل خود در حال مرور و بررسی سایت می باشد و این موضوع باعث افزایش اعتبار سایت برای گوگل می شود.

کاربران و بازدید کنندگان را از نظر نحوه استفاده از تلفن همراه مورد بررسی قرار دهید.

اگر شما سایت ریسپانسیو را طراحی کرده باشید این سایت بر اساس فعالیت افراد بازدید کننده اجرا می شود. به طور کلی بیش از 80 درصد از کاربران از گوشی های هوشمند برای این منظور استفاده می کنند. و سایتی که ریسپانسیو باشد نیز براساس سایزبندی های همان دستگاه مورد استفاده عمل می کند.

اما اگر می خواهید از وضعیت کاربران در هنگام استفاده از اینترنت مطلع شوید با یک نظر سنجی می توانید این موضوع را متوجه شوید. بر اساس نتایج نظر سنجی سایت ریسپانسو را برای دستگاه هایی که بیشترین استفاده را دارند طراحی کنید.

و نکته ای باید بدانید این است که بعد از هر تغییر در جهت بهتر شدن سایت آن را چک کنید و با دستگاه های مختلف آن را بررسی کنید که تیتر ها، تصاویر و سایر بخش های سایت در تمام موارد مورد بررسی به خوبی نمایش داده شوند.

جهت یابی مناسب سایت در طراحی سایت ریسپانسیو:

جهت یابی سایت باید به گونه ای باشد که کاربر به راحتی بتواند با استفاده از تلفن همراه قسمت های مختلف سایت را مورد بررسی قرار دهد.

تاکید ما بر ریسپانسیو بودن با تلفن همراه به این دلیل است. که برای نسخه ی ویندوز به دلیل عریض تر بودن صفحه نمایش صفحات سایت به خوبی قابل نمایش هستند اما، در تلفن همراه ممکن ست برخی لینک ها، آیکون ها و زیر منو ها مخفی شوند و دسترسی به این بخش ها غیر ممکن یا سخت شود. طراحی سایت واکنشگرا این مسئله را حل خواهد کرد و کاربر به راحتی می تواند با یک کلیک ساده از تمام بخش های سایت دیدن کند.

بهینه سازی تصاویر سایت:

تصاویری که برای وب سایت خود به کار می برید باید از نظر کیفیت و جذابیت به گونه ای باشند که نظر کاربران را به خود جلب کند خصوصا برای یک سایت فروشگاهی این دو فاکتور برای تصاویری که به کار می برید بسیار حائز اهمیت می باشد چون در تصمیم گیری مخاطب برای خرید نقش کلیدی دارد.بنابراین برای یاست ریسپانسیو باید بهینه سازی شوند.

توصیه ی تیم زرکیا برای بهینه سازی تصاویر این است حجم آن ها را کاهش داده و با پسوند های JPG یا PNG دخیره کنید.

وب سایت ریسپانسو آماده شده  را با تلفن همراه امتحان کنید.

اگر می خواهید از صحت کار خود در طراحی سایت ریسپانسیو مطمئن شوید حتما یک نسخ از آن را با گوشی موبایل امتحان کنید تا از درست عمل کردن آن مطمئن شوید.

در این بررسی توجه داشته باشید که متن، عکس، لوگو و تمام اجزای آن در جایگاه خود نمایش داده می شوند یا نه؟

امکان استفاده از صفحه کلید برای فرم های مختلف سایت:

برخی از فرم ها که برای ورود اطلاعات هستند از جمله این موارد می توان به فرم ثبت نام، ورود اطلاعات، پرداخت اینترنتی و ... اشاره کرد که در برخی از صفحات سایت وجود دارند.

در طراحی ریسپانسیو سایت باید برای این فرم ها یک صفحه کلید را طراحی کرد که کاربر بتواند هر زمان و با هر وسیله ای وارد سایت شود و در صورت لزوم  برای پر کردن فرم ها به راحتی از صفحه کلید استفاده کند.

طراحی سایت ریسپانسیو

در تعیین اندازه ی ابعاد دکمه ها و منوی سایت دقت کنید.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشت تعیین اندازه دکمه و منوی سایت در طراحی ریسپانسیو می باشد. در تعیین اندازه دکمه ها و منو ها باید توجه داشت که هنگام بازدید از سایت با تلفن همراه سایر جزئیات سایت نیز قابل نمایش باشد. همچنین اندازه ی دکمه های مربوط به دانلود، نمایش، خرید و ... را به دقت تنظیم کنید که کلیک کردن بر روی آن ها برای کاربر راحت باشد.

بهینه سازی تایپو گرافی سایت:

در طراحی سایت ریسپانسیو به این نکته نیز باید توجه داشت که اندازه متن، نوع فونت، اندازه Header و Footer فاصله ی بین خطوط، فاصله ی بین تیتر اصلی و مطلب به گونه ای باشند که در هر دستگاهی قابل خواندن باشند. برای سایت واکنشگرا اندازه فونت 16 پیکسل گزینه ی مناسبی برای فونت می باشد.

برای طراحی سایت ریسپانسیو از قالب های ساده و زیبا استفاده کنید.

استفاده از قالب ساده و زیبا برای سایت های ریسپانسیو علاوه بر اینکه توجه کاربران را به خود جلب می کند؛ امکان استفاده راحت از سایت، دسترسی به همه ی قسمت ها و سرعت لود شدن بالا را نیز فراهم می کند. و همه ی این موارد بر روی تجربه ی کاربر اثر مثبت خواهد داشت که در نهایت گوگل سایت را به عنوان یک سایت بهینه شناسایی خواهد کرد.

در مرحله ی پایانی طراحی ریسپانسیو سایت حتما آن را در موتور جستجو مورد بررسی قرار دهید

با توجه به اینکه امروزه گوگل فاکتورهای زیادی را برای سئو سایت در نظر دارد و یکی از فاکتورهای مهم Mobile Usability بودن وب سایت است بنابراین تست کردن سایت بعد از پایان طراحی واکنشگرایی آن یک امر ضروری می باشد.

An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded. Reload 🗙