طراحی سایت آموزشی

همانطور که می دانید هر روزه شاهد تکنولوژی های جدیدی هستیم و این تکنولوژی ها در ارتباطات، کسب و کار، آموزش و ... تاثیر گذاشته است که همسو شدن با آن طبیعتا موجب پیشرفت های زیادی خواهد شد. تحصیل و آموزش از مهمترین ابعاد زندگی بشر می باشد؛ که با تاثیر تکنولوژی های روز اخیرا آموزش های آنلاین از اهمیت بالایی برخوردار شده اند، و لازمه ی بهره مند شدن از آن ها طراحی سایت آموزشی است. با استفاده از وب سایت های آموزشی تمام افراد از جمله ( دانشجویان، هنرجوبان و ...) در زمان حال و آینده می توانند از آن استفاده کنند.

در این مقاله اطلاعاتی در خصوص سایت آموزشی، مزایای وب سایت آموزشی، مواردی که برای طراحی وب سایت آموزشی باید بدانید؛ و امکاناتی که برای سایت های آموزشی لازم است مطالبی را ارائه داده ایم.

وب سایت آموزشی چیست؟

وب سایت آموزشی یک ابزار مهم و کاربردی برای بالا بردن سطح یادگیری و آموزش می باشد که شامل مواردی همچون فیلم ها، بازی، تصاویر و ... با ماهیت آموزشی می باشند. شما می توانید با طراحی وب سایت آموزشی در هر حیطه ای که فعالیت می کنید آموزش های خود را ارائه دهید و فرآیند یادگیری را برای کاربران جذاب تر و آسان تر کنید.

طراحی سایت آموزشی

وب سایت آموزشی چه مزایایی دارد؟

  • با استفاده از سایت های آموزشی کاربران می توانند هر گونه فیلم، محتوای آموزشی و ... را در هر لحظه دانلود کنند و از اطلاعات آپدیت شده ی سایت استفاده کنند. حتی در بعضی سایت های آموزشی بعد از طی کردن مراحل آموزشی کاربران می توانند مدرک پایان دوره را به صورت اینترنتی دریافت نمایند.
  • از مزایای دیگر سایت های آموزشی این است که کاربران فرصت بیشتری دارند تا مطالب آموزشی را تکرار کنند و با تکرار در مطالعه ی فایل های بارگذاری شده بر روی سایت می توانند به درک عمیق تری از مطالب برسند در حالیکه ممکن است برای کلاس های حضوری چنین امکانی فراهم نشود.
  • کلاس های مجازی و استفاده از سایت های آموزشی از نظر صرف هزینه و زمان به صرفه تر می باشند این مزیت افرادی را که مشغله ی زیاد دارند و فرصت رفت و آمد برای کلاس های حضوری را ندارند را به سمت سایت های آموزشی سوق می دهد.

با توجه به این مزایا و اهمیتی که طراحی وب سایت آموزشی دارد طراحی آن باید به گونه ای باشد که علاوه بر جذب کاربران برای آن ها نیز مفید واقع شود.

برای طراحی وب سایت آموزشی به چه مواردی باید توجه کرد؟

با توجه و پیاده سازی کردن برخی نکات که به آن ها اشاره خواهیم کرد احتمال موفقیت شما در طراحی وب سایت آموزشی افزایش می یابد و  شما شاهد موفقیت های چشمگیری در این زمینه خواهید بود.

هدف خود را قبل از طراحی وب سایت به طور واضح مشخص کنید:

انتخاب هدف قبل از اقدام به طراحی وب سایت و پایبند بودن به آن از موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود و برای طراحی وب سایت با ظاهر مناسب و امکاناتی که لازم است داشته باشد بودجه ای در نظر گرفته شود. اینکه چقدر نسبت به هدف خود برای طراحی وب سایت آموزشی متعهد هستید در واقع نشان می دهد که شما چه میزان پیشرفت در کارتان را خواهید دید.

بیشتر بدانید

خرید نام دامنه و هاست:

اولین کاری که برای طراحی وب سایت آموزشی باید انجام دهید خرید نام دامنه و انتخاب هاست است. چون یک سایت را بر اساس این دو مورد پایه گذاری می کنند.

برای طراحی وب سایت آموزشی  می توان از دامنه هایی با پسوند Com. یا edu. استفاده کرد. انتخاب دامنه هایی با پسوند های فوق الذکر به وب سایت آموزشی شما اعتبار می بخشد.

طراحی سایت آموزشی

ظاهر و امکانات سایت آموزشی:

برای طراحی یک سایت آموزشی باید در طراحی ظاهر آن سعی کنید متناسب با فضای آموزشی چیدمان عناصر را انجام دهید.

چت آنلاین ( تالار گفت و گو):

استفاده از این ویژگی برای وب سایت باعث می شود که از تجربه ی کاربری مطلع شوید چون یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه کرد تجربه ی کاربری می باشد. با استفاده از این ویژگی برای سایت آموزشی کاربران می توانند نظرات خود را در خصوص یک موضوع با هم به اشتراک بگذارند و امکان مشارکت کاربران در فعالیت های گروهی را افزایش می دهد.

دسته بندی مطالب:

برای وب سایت آموزشی دسته بندی کردن مطالب کمک زیادی به بهبود تجربه ی کاربری خواهد کرد. کاربران با این دسته بندی ها راحت تر می توانند فیلم، کتاب، عکس و ... مواردی که به دنبال آن هستند را راحتتر پیدا کنند و این برای کاربران خوشایند است.

بخش ورود کاربران:

وب سایت آموزشی برای همه افرادی که پروفایل دارند در نظر گرفتن بخش مجزایی برای آن ها که امکان دسترسی به موارد آموزشی از جمله فیلم، جزوه، عکس و ... را برای آن ها  فراهم می کند.

 ریسپانسیو بودن سایت آموزشی:

با توجه به اینکه استفاده از گوشی های هوشمند نسبت به کامپیوتر و لپ تاپ روز به روز در حال بیشتر شدن است  همچنین به دلیل سهولت در جابه جایی امکان استفاده از موبایل را نسبت به سایر دستگاه ها بیشتر کرده است. بنابراین در طراحی وب سایت آموزشی باید قالب های ریسپانسیو را به کار برد تا به همان کیفیتی که در کامپیوتر و لپ تاپ قابل نمایش است در گوشی های هوشمند نیز نمایش داده شود و کاربران بتوانند راحت و بدون دغدغه به تمام بخش های وب سایت آموزشی شما دسترسی داشته باشند.

استفاده از وبلاگ برای سایت آموزشی:

توجه داشته باشید که وبلاگها در جلب اعتماد بازدیدکنندگان نقش پر اهمیتی دارند بنابراین توصیه می کنیم این کار را به افراد خبره در این زمینه واگذار کنید تا بتوانند در زمینه فعالیتی که دارید؛ آموزش( مدارس، دانشگاه، هنر و سایر حرفه های دیگر ) مطالب هوشمندانه و مرتبط قرار دهند.

این نکته را هم مد نظر داشته باشید که اگر نمی توانید بخش وبلاگ سایت آموزشی را مدیریت کنید و مطالب مناسب در این بخش قرار دهید بهتر است به طور کلی وبلاگ را از وب سایت خود بردارید چون اطلاعات غلط و نامناسب به وب سایت شما آسیب وارد می  کند.

طراحی سایت آموزشی

بخش نظر سنجی:

در نظر داشتن این بخش برای وب سایت آموزشی به شما کمک می کند که دیدگاه های مختلف کاربران را بررسی کنید و از آن ها در جهت بهبود خدمات و امکانات استفاده کنید.

یک سایت آموزشی چه امکاناتی دارد؟

قبل از هر چیزی برای در طراحی سایت آموزشی نیز مانند سایر  سایت های دیگر بخش معرفی کلی آن، تاریخچه ی کوتاهی از حوزه فعالیت و گواهی نامه های اخذ شده برای حرفه یا فعالیتی که دارید را ارائه دهید.

معرفی دوره های آموزشی:

یکی از مهم ترین بخش های یک وب سایت آموزشی، بخش مربوط به معرفی دوره های آموزشی است. بخش معرفی دوره ها را باید با جذابیت و مهارت بالایی معرفی کرد که نظر مخاطبان را به خود جلب کند. دو نکته در این مورد باید در نظر داشته باشید که:

معرفی دوره های آموزشی برای وب سایت بهتر است کوتاه و مفید باشند.

برای دوره ها دسته بندی مجزا داشته باشید تا پیدا کردن آن ها برای مخاطبان راحتتر باشد و بر روی تجربه ی کاربر اثر مثبت داشته باشد.

معرفی مدرسان سایت آموزشی:

در طراحی این بخش باید برای جلب اعتماد بیشتر عکس مدرسان به همراه توضیحات کامل و شفاف در سیستم ثبت شود.

تقویم آموزشی:

از جمله موارد ضروری که در طراحی سایت آموزشی باید توجه شود این است که یک تقویم پویا بر اساس آخرین تغییراتی که در برنامه های آموزشی صورت گرفته است برای سایت در نظر داشت تا کاربران بتوانند از برنامه آموزشی در بازه های زمانی مطلع شوند.

فایل های آموزشی:

در طراحی  سایت آموزشی وجود فایل های آموزشی در دسته بندی های مختلف برای دسترسی راحت تر کاربران به فایل ها یکی از امکانات مهم و ضروری برای وب سایت آموزشی است.

برخی موارد دیگر نیز به عنوان امکانات لازم برای وب سایت های آموزشی می باشند که به صورت موردی به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • مشاوره آنلاین
  • اخبار موسسه آموزشی
  • برنامه ریزی برای دوره ها و کلای های مربوطه
  • بخشی برای دنلود و دریافت جزوت و سایر فایل های آموزشی
  • خبرنامه
  • امکان گفتگو با پشتیبان های آموزشی
  • بخشی برای صدور کارنامه

نتیجه :

اخیرا طراحی وب سایت آموزشی به یک امر مهم و کارآمد تبدیل شده است و برخی از اتفاقات مانند شیوع کرونا یا سیاست های جدید دیگر اهمیت طراحی وب سایت آموزشی را چندین برابر کرده است. با طراحی وب سایت آموزشی این امکان فراهم می شود که تمام مقاطع تحصیلی از دبستان تا دانشگاه از مزیت ها و امکاناتی که این نوع وب سایت دارند بهره مند شوند.

An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded. Reload 🗙